Saturday 24 November 2012

manipulative

Assignment manipulative:::
3. Obtain an example of a manipulative that you could use for instruction. Submit the manipulative and a description of how you would use it, including an objective.
4. Plan a lesson that would include a field trip (real or virtual). Locate at least one site on the World Wide Web that could be place to a visit as a virtual field trip in your lesson.
Soalan 3:
Pengajaran yang akan dilakukan dengan menggunakan Model berskala. Model berskala ialah model bahan yang diperbuat dalam saiz yang sama besar dengan benda asal ataupun dalam saiz yang lebih kecil dengan berpandukan kepada skala pembesaran atau pengecilan tertentu. Setiap bahagian yang dibuat menyerupai benda yang asal. Guru boleh menggunakan Model berskala untuk pengajaran tertentu di dalam bilik darjah seperti matapelajaran Sejarah dan sebagainya.

Model berskala boleh dihasilkan dengan mudah. Pelajar boleh digalakkan membuat projek dengan menggunakan gambar atau keratan akhbar yang berkaitan.
Sebagai contoh dalam pengajaran sejarah, Model berskala boleh dihasilkan untuk menunjukkan bahan-bahan artifak seperti gambar beliung, periuk tanah liat dan pelbagai gambar senjata pada zaman purba. Ini memudahkan para pelajar mengingati fakta-fakta sejarah dengan mudah.

Soalan 4:
Pengajaran sejarah tentang menegnali bahan-bahan artifak. Pengajaran boleh dilakukan dengan membuat lawatan muzium. Sebagai contoh, melawat Muzium Sarawak
http://www.museum.sarawak.gov.my/
Ataupun pengajaran tentang tempat- tempat bersejarah. Pengajaran boleh dilakukan dengan melawat tempat menarik di sekitar Kota Kinabalu . Sebagai contoh, melawat ke Kampung Budaya Monsopiad.
http://www.monsopiad.com/Index.html

No comments:

Post a Comment